Dijital pazarlama, ticari amaçlı markaların internet üzerindeki çeşitli kanalları kullanarak reklam kampanyaları oluşturduğu ve hedef kitlelerine ulaştığı faaliyetler bütünüdür. Dijital pazarlama, markaların marka bilinirliğini artırmak, potansiyel kitlelerine ulaşmak, web site trafiğini artırmak ve satış oranlarını yükseltmek için başvurdukları bir alandır.
Dijital Pazarlama Nedir?
Pazarlama, marka ve firmaların ürün ve hizmetlerini kişilere tanıtmak amacıyla gerçekleştirdiği faaliyetlerin tümünü kapsar. Bu tanıtımların dijital platformlar kullanılarak gerçekleştirilmesine ise dijital pazarlama adı verilir.
Dijital pazarlama, sosyal medya platformları, çeşitli arama motorları, internet siteleri, e-posta gibi birçok farklı dijital kanallar üzerinden verilen reklam kampanyalarını kapsar. Bu kanallar kullanılarak markalar kendi ürün ve hizmetlerinin tanıtımlarını gerçekleştirir ve ürün satışlarının artmasını sağlar. Günümüzde internet kullanımının artmasıyla birlikte birçok tür ve yöntemi gelişmiştir. Markalar hedefleri doğrultusunda kendilerine en uygun türü seçerek hedef kitlelerine kolaylıkla ulaşabilir ve satış oranlarını artırabilir.
Dijital Pazarlama ve Geleneksel Pazarlama Arasındaki Fark Nedir?
Günümüzde pazarlama çeşitliliğinin herhangi bir sınırı yoktur ve birçok çeşidi bulunmaktadır. Her bir pazarlama stratejisi birbirinden farklıdır ve farklı hedeflere ulaştırır. Bu sebeple elde edilen sonuçlar ve etkiler farklılık gösterir. Pazarlama genel olarak ayrıldığında geleneksel pazarlama ve dijital pazarlama olarak ikiye ayrılmaktadır. Bu iki pazarlama türünün farklılıkları ise;
- Maliyet
Geleneksel pazarlama yönteminin araçları gazete ve televizyondur. Basılı yayınlar ve profesyonel reklamların oldukça maliyeti yüksektir ve bu günümüzde herkes tarafından bilinmektedir.
Dijital pazarlama yönteminde ise süreçlerin bazı kısmında herhangi bir maliyet ödemenize bile gerek yoktur. Maliyeti olan kısımlarda ise geleneksel pazarlamada harcayacağınız tutarların daha altında bir ücret ödemeniz gerekir. Geleneksel pazarlamada markaların reklamları için daha geniş bir ekip görev alırken dijital pazarlamada daha minimal bir ekip reklam kampanyalarınızı yönetir bundan dolayı da daha az şekilde ücret ödersiniz.
- Zaman ve Süreklilik
Geleneksel pazarlama yöntemini incelediğimizde bu alanda yürütülen reklam kampanyaları belirli bir zaman diliminde kişilere gösterim sağlanır. Bu durumun olumsuz tarafı markanızın potansiyel kitlesi o zaman diliminde reklamlarınızı görmeyebilir. Ayrıca görse bile bu reklama karşı nasıl bir tutum sergilediğini analiz edemezsiniz. Geleneksel pazarlama yönteminde marka bilinirliğiniz yavaş şekilde gelişir.
Dijital pazarlamada ise 7/24 kesintisiz bir şekilde reklam kampanyalarınızı hedef kitlelerinize gösterim sağlayabilirsiniz. Kullanıcılarla kesintisiz şekilde etkileşim halinde olmak ürün satışlarınızın artmasını sağlar. Aynı zamanda bazı reklam kampanyaları marka bilinirliğinizin artışı konusunda hızlıca etki eder.
- İletişim ve Etkileşim
Geleneksel pazarlamada tek yönlü şekilde reklam kampanyaları yürüteceğinizden reklam kampanyalarınızı gören kişilerin ne gibi tutum sergilediğini tespit edemezsiniz. Dijital pazarlamada ise reklam kampanyalarınızı gören kişiler yorum yaparak ve marka hesaplarınıza mesaj atarak sizlerle iletişim halinde olabilirler. Bu şekilde potansiyel müşterilerinizle etkileşim halinde olabilir, o kişileri gerçek müşteriniz haline getirebilirsiniz.
- Performans Analizi
Reklam kampanyalarının ölçülebilir olması harcadığınız bütçeye göre ne kadar yol kat ettiğiniz ve bu reklam kampanyalarının ne gibi getirileri olduğu konusunda sizlere yardımcı olur. Geleneksel pazarlama reklamlarında bu reklam kampanyalarının ne kadar görüntülenme sağladığı bilinmemektedir. Dijital pazarlama reklamlarında ise bu reklamların kaç kişi tarafından kaç kere görüntülendiği ve tıklandığı ölçülebilir. Aynı zamanda kaç kişinin bu reklamlara tıklayarak markanıza ait ürün veya hizmetleri satın aldığını bile tespit edebilirsiniz. Hatta reklam kampanyalarınızda olumsuz bir durum varsa, geri dönüş oranı azsa ona göre yenilikler yaparak reklam kampanyalarınızı iyileştirebilirsiniz.
- Hedef Kitle
Geleneksel pazarlama reklam çeşidinde reklamlarınızı gören kişilerin markanızın hedef kitlesi içerisinde olan kişiler olması biraz şansa dayanır. Reklamlarınızı gören her kişinin hedef kitlenizde olmamasından dolayı markanıza ait ürünler dikkatini çekmez ve markanıza bir getirisi olmaz. Dijital pazarlama reklamlarında ise bu reklamların hangi özellikteki kişilere, kaç defa gösterileceği konusunda seçimler yapabilirsiniz. Bu şekilde markanızda bulunan ürün ve hizmetlerle ilgilenen kişilere doğrudan reklamlarınızı ulaştırabilirsiniz.
Dijital Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?
Dijital pazarlama reklamları konusunda birden fazla çeşit bulunmaktadır. Bu durum markaların ihtiyaçlarına yönelik dijital pazarlama türünü kullanmasını sağlar. Markaların kendilerine uygun dijital pazarlama yöntemini kullanması maksimum şekilde verim elde etmeyi sağlar. Peki dijital pazarlama çeşitleri nelerdir?
Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
Arama motoru optimizasyonu, dijital pazarlamanın temelini oluşturur. Arama motorlarının belirli kuralları mevcuttur. Markanızın e-ticaret sitesini bu kurallara uyum sağlayacak hale getirerek arama motoru sonuçlarında web sitenizin üst sıralarda yer almasını sağlayabilirsiniz. Reklam kampanyalarına göre organik şekilde ziyaretçi trafiği yakalamanızı sağlar. Arama motoru optimizasyonu, web sitenizde bulunan başlıklar, anahtar kelimeler, içerik yazıları gibi birçok durumu içerir.
İçerik Pazarlaması
İçerik pazarlaması yöntemiyle markalar hedef kitlelerine çeşitli içeriklerle ulaşır. Bu içerik üretimini blog ya da sosyal medya kanallarıyla gerçekleştirir. Burada en altta yatan amaç ürün ve hizmet satışı yapmak olsa da içerik pazarlama yöntemiyle markalar hedef kitleleriyle güven ilişkisi kurmak, ilgi çekmek, marka bilinirliğini artırmak gibi hedefleri vardır. İçerik pazarlaması mevcut müşterilerin markanızda müşteri olarak kalmasını sağlar. Ayrıca potansiyel olan müşterilerin yeni müşteriye dönmesine olanak sağlar.
Sosyal Medya Pazarlaması
Bu pazarlama türünde ürün ve hizmetlerinizin tanıtımını sosyal medya kanalları kullanarak gerçekleştirirsiniz. Bu dijital pazarlama türü daha düşük bütçelerle daha fazla kitlelere ulaşabildiğinden sıklıkla tercih edilmektedir. Bu kanallar üzerinden spesifik şekilde istenilen özelliklerdeki kişilere reklam kampanyalar gösterilir. Markaya uygun yaş, cinsiyet, bölge gibi özellikler seçilerek reklam verildiğinden maksimum verim elde edilir.
Affiliate Marketing
Bu reklam modelinde satış ortaklığı mevcuttur. Affiliate marketing pazarlama yönteminde kazanç sağlayan iki taraf mevcuttur. Üretici üründen kazanç elde eder. Satış ortağı ise bu satıştan komisyon kazanır.
Influencer Marketing
Sosyal medya platformlarında tanınan ve takipçisi yüksek olan kişilerle iş birliği yapılarak ürün tanıtımının gerçekleştirildiği dijital pazarlama yöntemidir. Influencer marketing, seçilen influencer kişilerle ürün tanıtımı, önerisi ya da pazarlaması yapılır.
Yeniden Pazarlama
E-ticaret siteleri için yeniden pazarlama yöntemi oldukça önem taşımaktadır. Yeniden pazarlama kısaca ziyaret edilen bir sitede gezilen ürünlerin farklı bir web sitede reklamlarının gösterilerek kullanıcıların o reklamlara tıklaması ve yeniden web sitenize yönlendirilmesini kapsar.
Görüntülü Reklamlar
Görüntülü reklamlar dijital pazarlama alanında temel bir yapıdır. Markaların ürün ve hizmetleri açık bir şekilde görüntülü reklamlar sayesinde gösterilir. Kullanıcılar tek bir reklam ile reklam veren firmaya yönlendirilir. Bu dijital pazarlama modeli sosyal medya, web site ve video içerik platformlarında kullanılır.
SEM
SEM, Türkçe anlam olarak arama motoru üzerinden reklam verme yöntemidir. Bu yöntemle arama motoru sonuçlarında reklam sayesinde üst sıralarda yer alabilirsiniz. SEM ile ücretli şekilde üst sıralarda yer alırken, SEO ile organik şekilde arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer alırsınız. SEM yönteminde hızlı şekilde başarı elde edersiniz fakat başarınız bütçenize bağlıdır. SEO bu konuda belirli bir zaman ister.
Dijital pazarlama yöntemleri arasında seçim yapmanız markanızın ihtiyaçlarına göre şekillenir. Markanızın ne hızla hangi konumda bulunmasını istemeniz tercih edeceğiniz yönteme karar vermenizi sağlar. Bu süreçte doğru adımlarla markanızın ihtiyaçlarına yönelik kararlar vermeniz markanızın geleceği açısından mühimdir.
E-ticaret danışmanlığı, Google Ads ve sosyal medya reklamları ile 360° dijital pazarlama ajans desteği almak için buraya tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.
[wp-faq-schema title=”Dijital Pazarlama İle İlgili Sık Sorulan Sorular”]