Bir web sitesi, mobil uygulama veya dijital pazarlama kampanyası gibi dijital varlıkların kullanıcıları belirli eylemlerde bulunmaya ve bu eylemleri artırmaya yönlendirme süreci, dönüşüm oranı optimizasyonu olarak bilinir. Bir kullanıcının satın alma, form doldurma, abonelik başlatma veya indirme yapma gibi belirli bir işlemi tamamlama olasılığı, dönüşüm oranı olarak adlandırılır. İstenen bu eylemi gerçekleştirmek için planlar oluşturma, mevcut etkileşimleri test etme ve geliştirme süreçlerinin tümü, dönüşüm oranı optimizasyonuna dahildir. Amaç, kullanıcı dönüşüm oranlarını artırmak için kullanıcı deneyimini geliştirmektir.
A/B testi, çok değişkenli test, kullanıcı geri bildirimi, web analitiği ve kullanıcı davranışı veri analizi gibi tekniklerden yararlanarak dönüşüm oranı optimizasyonu sıklıkla gerçekleştirilir. Bu süreç, çeşitli tasarım, içerik, düzen, renk ve harekete geçirici mesaj (CTA) düğmelerini değiştirerek deneyler yapmayı ve ardından hangi varyasyonun daha iyi performans gösterdiğini görmek için sonuçları karşılaştırmayı içerir. Pozitif test sonuçlarına göre, dönüşüm oranlarını artırmak ve kullanıcı deneyimini iyileştirmek için ayarlamalar yapılır. Dönüşüm oranlarının optimizasyonu, işletmeler ve dijital pazarlamacılar için çok önemli bir stratejidir. Etkili bir dönüşüm oranı optimizasyonu, dönüşümleri artırmak, gelirleri artırmak, maliyetleri düşürmek ve kullanıcı etkileşimlerini iyileştirmek için kullanışlı bir araçtır.
Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Ne Kadar Önemli?
Halihazırda sahip olduğunuz ziyaretçiler ve kullanıcılar aracılığıyla daha fazla değer elde ederek, dönüşüm oranı optimizasyonu, müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmenize yardımcı olur. Dönüşüm oranınızı optimize ederek ziyaretçi başına gelirinizi artırabilir, daha fazla müşteri çekebilir ve işinizi büyütebilirsiniz.
Bir açılış sayfası, ayda 2000 ziyaretçi alıyorsa ve %10 dönüşüm oranına sahipse, her ay 200 dönüşüm sağlayabilir. Çeşitli sayfa öğeleri optimize edilerek dönüşüm oranı %15’e yükseltilebilirse, oluşturulan dönüşüm sayısı ayda %50 ila %300 arasında artacaktır. Dönüşüm oranı optimizasyonu sürekli bir süreçtir ve en iyi işletmeler, kullanıcı deneyimini geliştirmek ve dönüşüm oranlarını artırmak için web sitelerini ve uygulamalarını sürekli olarak değiştirir ve günceller.
Dönüşüm Optimizasyonu İçin Süreçler Nelerdir?
Aslında, döngü burada kullanmak için süreç kelimesinden daha iyi bir kelime olacaktır. Çünkü aşağıda daha ayrıntılı olarak ele alacağımız süreçler hiçbir zaman sona ermez ve birbirini tekrar eder. Bu, dönüşüm optimizasyonunun hiç bitmeyen döngüsü olarak da bilinir. Bu döngü aşağıdaki süreçlerden oluşur:
- İzlemek
Hiç bitmeyen dönüşüm optimizasyonu yolculuğuna başlarken yapmanız gereken ilk şey, dijital varlığınız, yani web siteniz veya mobil uygulamanız üzerinde izlediğiniz tüm metrikleri ve kanalları hedeflemek ve bunları belirli bir süre boyunca izlemektir.
İzleme adımında hedeflere, dönüşüm hunilerine ve segmentlere bağlı kalmalısınız. Tüm metrikleriniz hedeflerle aynı şekilde izlenmelidir. Örneğin, bir çevrimiçi mağaza işletiyorsanız, ziyaretçilerin ürün sayfasına geldikleri andan itibaren alışveriş sepetine eklemeleri, işlemi tamamlayana kadar yaptıkları her adımı takip etmelisiniz. Oraya ulaşmak için aşılması gereken tüm zorluklar bunun için hedefiniz olmalıdır.
Dönüşüm Hunileri: Hedef olmayan ziyaretçilerin sayfanıza veya web sitenize çıkış noktalarını takip etmek için dönüşüm hunileri tasarlamalısınız.
Ziyaretçilerinizi bölümlere ayırmak, etkili huniler ve hedefler oluşturmanın en önemli adımıdır. Ziyaretçilerinizi form dolduranlar, alışveriş yapanlar, kredi kartı sayfasından ayrılanlar gibi hareketlerine göre segmentlere ayırarak ayrı ayrı değerlendirebilirsiniz.
- Analiz Etmek
Analiz aşaması, verileri kullanarak, ziyaretçilerin belirlediğiniz hedefe ulaşmak için attığı adımları ve en önemlisi sitenizden ayrılma aşamalarını incelediğiniz aşamadır. Bu aşamada kullanıcı davranışını izlemek ve anlamak için Google Analytics gibi istatistiksel veriler sağlayan veya Hotjar gibi ısı haritalarını, anketleri ve ziyaretçileri kaydeden bir araç kullanın.
- Isı Haritaları: Isı haritaları, web sitenizin hangi alanlarının ziyaretçiler arasında az ya da çok popüler olduğunu görmenizi sağlar.
- Ziyaretçi Kayıtları: Sitenizin ziyaretçilerinin fare hareketlerini yakalamak ve takip etmek için ziyaretçi kaydını kullanabilirsiniz.
- Formlar: Ziyaretçileri izlemek için formlar oluşturulabilir ve doldurulabilir.
- Anketler: Forma ek olarak, ziyaretçilerinizi daha iyi anlamak ve ne zaman ayrıldıklarını belirlemek için web sitesinde kısa anketler yapacaksınız.
- Hipotez Kurmak
İzleme ve analiz sürecinden sonra bir sonraki adım, topladığınız verileri yorumlayarak bir hipotez geliştirmektir. Şimdi beyin fırtınası yoluyla sebep-sonuç temelli hipotezler üretme zamanı.
- Y değişikliğinin X’e göre Z ile sonuçlanacağını tahmin ediyoruz.
- X: Teorinizi desteklemek için kullanacağınız bilgiler
- C: İyileştireceğiniz şey.
- Z: Deneyimleyeceğiniz sonuç
- Planlama
Hipotezlerinizi uygulamaya koyabilmek için plan yapmalısınız. Planlama aşamasında hipotezleri üç faktörü dikkate alarak önceliklendirmelisiniz. Bunlar:
- Zafer kazanacağınıza dair kesinliğiniz
- Makro hedeflerinizi etkiler
- Uygulama zorluğu (zor/kolay)
Bu 3 parametre için bir puanlama sistemi oluşturarak, test etmeniz gereken hipotezlerin uygulanma sırasını seçebilirsiniz.
Önceliklendirmeniz sayesinde test edeceğiniz konsepti planlamanız daha kolay olacaktır.
- Test Etmek
Test, dönüşüm optimizasyon sürecindeki son adımdır. Burada, tahminlerin yerine A/B testleri kullanılmaktadır.
- Hedeflemek
Belirli bir ziyaretçi segmenti üzerinde gerçekleştirdiğiniz testin başarılı sonucunu, test edilen segmentin tamamına uygulayarak optimizasyon sürecini hedefleme aşamasında tamamlamış olursunuz.
Dönüşüm Metrikleri Geliştirme
Dönüşüm oranı optimizasyonundaki ilk adım, her web sayfası ve uygulama ekranı için dönüşüm hedeflerini belirlemektir. İş türünüz ve hedefleriniz, web siteniz veya mobil uygulamanız için başarı kriterlerini belirleyecektir. Örneğin, çevrimiçi ürün satıyorsanız dönüşüm satın almaları veya alışveriş sepetine ürün ekleyen ziyaretçiler gerçekleşebilir. Şirketlere mal veya hizmet satıyorsanız, form veya sayfa indirmelerini sayarak web sitenizin kaç potansiyel müşteri oluşturduğunu izleyebilirsiniz.
Aşağıda, sektör türüne göre ayrılmış bazı tipik dönüşüm hedefleri yer almaktadır:
- Medya: Önerilen içerikle etkileşim, sayfa görüntülemeleri, reklam görüntülemeleri, haber bülteni abonelikleri
- E- Ticaret: Ürün satışları, sepeti tamamlama oranları ve e-posta bülteni kayıtları e-ticaretin göstergeleridir.
- Seyahat: Seyahat rezervasyonlarının, destekli satın alımların ve sosyal medya paylaşımlarının dönüşümleri
- B2B: Potansiyel müşteriler ortaya çıkar, fırsatlar biter
Hedef kitlenizle dijital etkileşimleriniz için dönüşüm ölçümleri oluşturduktan sonra, müşterilerinizin dijital deneyimlerini iyileştirmek için dönüşüm oranı optimizasyonunu kullanabilirsiniz.
Organik Trafik Artışı İçin: SEO Ajansı
Dönüşüm Oranı Sık Sorulan Sorular
Dönüşüm optimizasyonu nedir?
Web sitenizin veya mobil uygulamanızın kullanıcılarının istenen eylemi gerçekleştirme hızı, dönüşüm optimizasyonu olarak bilinir. Bu terim, kullanıcıların müşteri, üye veya kullanıcı olma oranını artırmayı amaçlayan metodik eylemleri ifade eder.
Cr oranı ne demek?
İngilizce'de sıklıkla kullanılan ve Dönüşüm Oranı, CR veya DO metriği olarak da bilinen dönüşüm oranını hesaplamak için, toplam dönüşüm sayısını toplam tıklama sayısına bölün.
Dönüşüm oranı kaç olmalı?
Ortalama olarak % 1-3 arasında olması beklenir. Bu aralıkta olursa ideal olarak değerlendirilir.
İlgili Hizmet: Dijital Pazarlama Ajansı